Rozdzielczość grafiki w sposób oczywisty przekłada się na jakość wydruku reklamowego. Jednak nie wystarczy przygotować plik w wysokiej rozdzielczości, aby uzyskać zadowalający efekt. Inne zasady rządzą wydrukami o powierzchni A4 czy A3, a inaczej należy przygotować plik graficzny na baner reklamowy lub flagę plażową o powierzchni kilku metrów kwadratowych. Wyjaśniamy znaczenie rozdzielczości grafiki przygotowywanej na wydruki reklamowe.
Rozdzielczość grafiki na wydruk reklamowy jest bezpośrednio zależna od dwóch czynników: wielkości drukowanej powierzchni i odległości, z jakiej grafika będzie oglądana.
Im większy wydruk, tym mniejsza rozdzielczość
Ogólna zasada mówi, że rozdzielczość jest odwrotnie proporcjonalna do powierzchni wydruku. Związek tych dwóch zmiennych wyjaśnia przedstawicielka producenta systemów reklamowych DisplayPlanet: – Przy wydruku o powierzchni A4, w tym szczególnie zawierającego dużą ilość tekstu, rozdzielczość 300 dpi pozwala uzyskać ostry i czytelny tekst i drobne detale grafiki. Tego typu wydruki są oglądane z bardzo małej odległości, co pozwala wychwycić najdrobniejsze niedoskonałości. Stosowanie tak wysokiej rozdzielczości np. do banerów reklamowych o powierzchni wielu metrów kwadratowych nie jest celowe. Obserwator znajduje się zazwyczaj w znacznej odległości od banera, a w efekcie drobne detale i tak nie są widoczne. Dlatego przygotowanie projektu na baner w rozdzielczości 300 dpi jest niecelowe. Ponadto stwarza kłopoty natury czysto technicznej: przy zachowaniu naturalnych rozmiarów i wysokiej rozdzielczości powstałby gigantyczny plik graficzny. Tworzenie, przesyłanie i edycja takiego projektu byłaby bardzo niewygodna, a niekiedy wręcz niemożliwa.
W przypadku każdego wydruku kluczowe znaczenie ma wielkość obrazu zapisanego w pliku graficznym. Zasada ogólna mówi, że rozmiar grafiki powinien być identyczny, jak rozmiar gotowego wydruku. Przy zachowaniu tej zasady, rozdzielczość dużych wydruków reklamowych na tekstyliach czy na PVC może być obniżona do 80-150 dpi.
Jak wielkość obrazu ma się do jego rozdzielczości?
Fizyczna wielkość obrazu, podawana w centymetrach (milimetrach) to wymiary fizyczne, w których został przygotowany (np. przez aparat cyfrowy) lub zeskanowany. Każdy obraz ma też określoną rozdzielczość w pikselach na cal – wybraną w czasie skanowania lub ustawioną w momencie tworzenia pliku w programie graficznym. Jeżeli podzielisz wielkość fizyczną przez rozdzielczość, to otrzymasz wymiary obrazu w pikselach. Wynika stąd, że sztuczne przeskalowywanie obrazu, a dokładanie powiększanie go, nie powoduje zwiększenia liczby pikseli, lecz ich „rozrzedzenie”. Efektem jest utrata jakości obrazu na wydruku, co może mieć fatalne następstwa przy dużych wydrukach na ścianki reklamowe, banery czy roll-upy. Podobnie nieskuteczne jest też sztuczne podwyższanie rozdzielczości obrazu: plik zwiększy objętość, lecz dodane sztucznie piksele nie stworzą obrazu brakujących szczegółów, a w efekcie nie poprawi się jakość wydruku.
Wszystkie uwagi na temat rozdzielczości dotyczą tzw. grafiki rastrowej (bitmapa), która jest siatką punktów (pikseli). Obrazy tego typu zapisywane są m.in. w formatach JPG, PNG, TIF, BMP czy GIF. Obok grafiki rastrowej używana jest grafika wektorowa, oparta na krzywych Béziera. Najważniejszą cechą grafiki wektorowej jest możliwość dowolnego skalowania bez utraty jakości. Grafika wektorowa zapisywana jest m.in. w formatach AI, EPS, CDR i PDF (w tym formacie można zapisywać również grafikę rastrową). Wszystkie zdjęcia (i obrazy skanowane) to rastry. Grafika stosowana np. w logo firmy to najczęściej wektory. Najprostszym sposobem odróżnienia grafiki rastrowej i wektorowej jest mocne powiększenie w programie graficznym: jeżeli pojawiają się piksele, to znak, że grafika jest rastrowa – jeżeli powiększanie nie prowadzi do utraty jakości, to obrabiana grafika jest wektorowa.
Podsumowując: rozdzielczość grafiki na wydruk reklamowy jest kluczowa, ale nie tylko ona decyduje o jakości reprodukowanego obrazu. Równie ważny jest fizyczny rozmiar grafiki: im bliższy wielkości gotowego wydruku, tym lepiej. Należy też wziąć pod uwagę odległość, z której będzie oglądany wydruk reklamowy: im jest większa, tym mniejsza może być rozdzielczość obrazu w projekcie graficznym. Najlepszym rozwiązaniem jest ścisłe stosowanie się do zaleceń producenta konkretnej reklamy.